Droomtaal

Femme et Enfant, Karel AppelZij droomt en gaat de mist in van het
weten, kind dat uitvergroot en onbekommerd
van de voet belicht de lippen voelt
immense ogen op het hoofd

een Appel is die taal, gestalten van een
omvang en reliëf die het meteen herkent
als zij de zaal betreedt waar dromen staan
te doek gegrift als jonge tijd

mismaakt de streling in haar vingertoppen
handen als verstilde monsters op het laken
hel de klank van dagen in te kleine oren
stil het zweven en het sluiten van een poort

dicht de ogen wek het wiegeslapen
oren die zich krullen om de moederstem
draag het braakland aan van nieuwe dagen
zing haar veilig terug de ochtend in.


7 responses to “Droomtaal

  • merel

    en hier kan ik alleen maar heel stil zijn …

  • Cor Beau

    Dag Oestha,

    nu mijn oren krullen rondom
    dit – ik beluister een diepgang,
    van zee
    gewend schepen te dragen – ?

    Ritmiek als kalme golfslag, taal als ’s barens kleurenspel, beschouwen van vervoerings weerklank,
    een wakker worden
    in
    droomtaal.

    Ik droomde even met u mee.
    Dank u!

    Vriendelijke groet,
    Cor

  • oestha

    Dag Cor,

    ‘een wakker worden in droomtaal’ is treffend, net als u schrijf ik nog maar kort. Dank voor het beschrijven van uw vermoedens en de waardering. Tot ‘meer’, met hartelijke groet,
    oestha.

  • merel

    Je schrijft nog niet zo lang lees ik. Dan moet ik zeggen dat je me echt wel met de juiste woorden weet te raken ….

    Hoe lang is niet lang ? ik iets meer als 4 jaar

    • oestha

      Dag Merel,

      alweer hier.. dank je wel voor het herlezen.
      ‘Dichten’ doe ik sinds februari van dit jaar, ‘out of the blue’. Zo’n wonderlijke, andere manier van schrijven dan proza of zakelijke teksten. En.. ik begrijp niet altijd wat ik geschreven heb.

      Als ik wist waar het kraantje zat dat de letters laat stromen, zou ik het de hele dag willen doen.

      hartelijke groet:-) oestha.

  • merel

    Dag oestha , ik kwam eens kijken of je soms geantwoord had … en als ik sommige woorden van jou lees is het alsof ik die van mij lees ‘ik begrijp niet altijd wat ik geschreven heb’ …. zo zie ik het ook.

    Ik heb geen kraantje. Ik noem het woordjes vasthouden die me raken, ze heel dicht bij houden tot ik ze kan kneden tot meer

    Groetjes, Merel

Geef een reactie

